מבוא:
הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה התפתחותית שכיחה המופיעה בגיל הילדות, ממנה סובלים עד 10% מכלל אוכלוסיית הילדים.
הפרעת קשב וריכוז הוגדרה לראשונה בשנת 1980. זוהי הפרעה נוירו פסיכיאטרית התפתחותית, שסימניה העיקריים הם: ליקויים ביכולת הקשב והריכוז, אי שקט, הסחה מוגזמת של תשומת הלב, אימפולסיביות ולפעמים גם היפראקטיביות.
בעיות נוירולוגיות אלו גורמות אצל הלוקים בהפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות למספר תופעות:
אימפולסיביות – הלוקה בהפרעה פזיז, לא שם לב לפרטים חשובים, לוקה בבעיות בעיבוד מידע וביטוי הידע.
בעיות קשב וריכוז – הלוקה בהפרעה אינו מסוגל להיות מרוכז לאורך זמן (חוסר ריכוז), או לחילופין אינו שם לב לדברים שאינם במרכז תשומת הלב שלו (ריכוז יתר).
היפראקטיביות – הלוקים בהפרעה נוטים בדרך כלל לתנועתיות יתר. אצל מבוגרים ההפרעה מתבטאת לרוב בחוסר שקט. חלק מן הלוקים בהפרעה מאובחנים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז בלבד, מאחר שהסימפטומים הבולטים של ההפרעה לא מופיעים אצלם באופן שניכר לעין.
הרפואה הסינית המסורתית מתייחסת להפרעות קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות כהפרעה של חמשת מרכיבי ה-Shen וחמשת איברי ה-Zang. זוהי פתולוגיה מודרנית עם התייחסות ענפה לאור העובדה שבשנים האחרונות עלה שיעור הילדים והמבוגרים הסינים שאובחנו כסובלים מבעיה זו.
אטיולוגיה:
תורשה, פגיעה במהלך ההריון או הלידה.
גורמים חיצוניים- 6 הפתוגנים. חדירה של פתוגן חיצוני (השכיחים חום לחות) אל השכבות הפנימיות.
גורמים פנימיים- 7 הרגשות. מצב שבו רגש מסוים "משתלט" על האדם או שהאדם נמנע מלחוות רגש כזה או אחר.
תזונה- מזון מעובד, עשיר בחומריים משמרים, "מזון מת" (מנות חמות ומחוממות), דברי מתיקה ומוצרים מעוררי ליחה.
חסר פעילות גופנית- אחראי לחולשה של צ'י והיתקעות של צ'י.
מחשב, טלוויזיה, פלאפון (קרינה) פוגעים ב- Shen.
תסמינים לאורך התקופות המשתנות:
בגיל הגן- שליטה של הכליות: ההפרעה מתבטאת באי שקט (למשל: ריצה הלוך ושוב), התקפי זעם, התנהגות תוקפנית (מכות, לקיחת משחקים מאחרים) והתנהגות חסרת פחד הגורמת לעתים לתאונות. לעתים יש גם הפרעת שינה.
בביה´ס היסודי- שליטה של הכבד: הסימנים האופייניים הם קושי לשבת ברציפות במשך השיעור, למלא מטלות לימודיות שגרתיות, להתארגן, ללמוד למבחנים. ההישגים הלימודיים נמוכים מהמצופה על פי רמת המשכל. טווח הריכוז קצר, עם נטייה לאימפולסיביות ולעתים לתוקפנות. אי ציות לחוקים ונטייה למריבות ועימותים, שמביאה לדחייה ובידוד חברתי. התנהגות בעייתית בביה´ס ובבית. דימוי עצמי נמוך בעקבות כישלונות, תסכולים וביקורת מתמשכת. יחסים בעייתיים עם ההורים, המורים והחברים. נטיית יתר לשימוש בסמים ובאלכוהול.
אצל מתבגרים ובתיכון- שליטה של הלב: כ- 80% מהמאובחנים בילדות מראים סימנים גם בגיל ההתבגרות. התסמינים מתבטאים בעיקר בתחושה פנימית של חוסר מנוחה ואי שקט (ופחות בהיפראקטיביות התנהגותית); קושי להתארגן וללמוד, ובהתאם, הישגים נמוכים מהפוטנציאל האינטלקטואלי. נטייה להתנהגויות מסוכנות ומעורבות גבוהה יותר בגניבות, הצתות, צריכת טבק אלכוהול וסמים, עבירות תנועה ותאונות.
ה- DSM- IV וההשלכה ברפואה הסינית:
הקריטריון לאבחון ADHD עפ"י ה- DSM- IV (מהדורה מתוקנת) המפורסם על ידי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית הוא שאחד מתוך שני התנאים הבאים מתקיים עבור האדם הנבדק.
ברפואה הסינית ההקבלה על פי חמשת ה-Shen היא להלן:
כל התסמינים הבאים לידי ביטוי כחולשה במודעות ((awareness של האדם או בקוגניטביות שלו משויכים ל- Shen.
כל התסמינים הקשורים לתנועה ולהתייחסות וקשר עם החיצון משויכים ל- Hun.
כל התסמינים המקושרים עם הפנמה של רגשות, סדר וארגון משויכים ל- Po.
כל התסמינים המקושרים עם יכולת המחשבה ועיכול החומר הלימודי משויכים ל- Yi.
כל התהליכים המקושרים לכוח הרצון ולהתפתחות מקושרים ל- Zhi.
הטיפול ברפואה הסינית:
בחרתי לעסוק במאמר זה בשתי האטיולוגיות המרכזיות של ADD / ADHD והן:
HT + KID YIN XU
HT + LIV FIRE
הטיפול בצמחי מרפא:
למצב של HT + KID YIN XU – סימני חוסר ריכוז ומחשבה רופפת, אדמומיות בפנים, חום בחזה ובכפות, רזון, לעיתים הרטבת לילה. לשון אדומה ללא חיפוי או מחורצת, דופק צף ומהיר.
Zou Gui Wan Mod.
Shu Di Huang 9g
Shan Yao 9g
Mu Dan Pi 9g
Gui Ban 9g
Long Gu 15g
Mu Li 15g
Gou Qi Zi 12g
Bai Shao 9g
Yuan Zhi
Shi Chang Pu 12g
Wu Wei Zi 6g
Yi Yi Ren 12g
Gan Cao 3g
הגיגים:
המרשם נבנה במטרה לתמוך ב-Yin של הכליות והכבד יחד עם תמיכה ב Jing . במרשם נוכחות של צמחים מרגיעי נפש ומשפרי מודעות ((awareness,דוגמת:
Mu Li, Long Gu, Yuan Zhi, Shi Chang Po
במצבי חסר צ'י, הייתי מוסיף למרשם: Huang Qi 15g + Dang Shen 9g.
למצב של HT + LIV YANG – התנהגות אימפולסיבית והיפר אקטיבית, פנים אדומות, צמא, נטייה לאלימות ולכעס, שתן צהוב, שינויי מצבי רוח. לשון אדומה עם חיפוי דביק, דופק מהיר.
Chai Hu Long Gu Mu Li Tang Mod.
Long Gu 30g
Mu Li 30g
Zhen Zhu Mu 30g
Chai Hu 10g
Sheng Jiang 3 slices
Fu Xiao Mai 30g
Gan Cao 10g
Da Huang 10g
Da Zao 5 pieces
Fu Ling 9g
Gui Zhi 10g
Ren Shen 9g
Huang Qin 10g
Ban Xia 10g
Suan Zao Ren 10g
הגיגים:
המרשם מיועד להרגיע נפש ומטרתו פיזור הYang – ותמיכה בכבד ובלב.
הצמחים: Suan Zao Ren ,Chai Hu, Fu Xiao Mai, Long Gu, Mu Li- מרגיעי נפש .
Huang Qin + Da Huang – מטפלים בעודף ה- Yang.
במצבים של ליחת חמה והתנהגות אימפולסיבית ניתן להוסיף: Dan Nan Xing, Zhu Lu
במצבים של אש בכבד, היפר אקטיביות / אלימות, ניתן להוסיף: Long Dan Cao. , Zhi Zi
הטיפול בדיקור- נקודות עיקריות:
הראש משויך לשמיים ול- Shen. הנקודות הממוקמות עליו משפיעות על הרגעת הנפש, חידוד התודעה והיכולת השכלתנית. יש לבחור קבוצה אחת מתוך ארבע המוצעות:
-Si Shen Cong ארבע נק' העובדות על הנשמה. נקודות המרגיעות נפש ועובדות על שיפור המודעות. בכל הפרעה של הנוגעת ל-Shen ניתן לטפל בנקודות אלו.
Nao San Zhen- שלוש מחטי המוח. נקודות העובדות על חידוד היכולות הקוגניטיביות. מקובל לדקור אותן כאשר ה-Po או ה-Zhi יוצאים מאיזון.
Nao Hu GV17 (דלת המוח) + (חלל המוח)
9Nao Kong GB1
Nie San Zhen- שלוש מחטי הצד נקודות המווסתות את האונה הלימבית ועובדות על מצבי תקיעות רגשית. מקובל לדקור אותן בהפרעות של ה-Hun (2 צון מעל ה-EAR APEX וצון לכל צד).
San Yin Zhen שלוש נקודות האינטליגנציה, משפרות את היכולות הקוגניטיביות. מקובל לדקור אותן בהפרעות של ה- Zhi, וה- Yi (GV21 ושתי נקודות הממוקמות 3 צון לכל צד).
נקודות נוספות:
למצב של HT + KID YIN XU – סימני חוסר ריכוז ומחשבה רופפת:PC6, ST36, PC8, KID3, KID7, HT7.
למצב של HT + LIV FIRE התנהגות אימפולסיבית והיפר אקטיבית:TW6, CO11, LIV3, GV14, SI3.
למצבי אי שקט וחוסר מנוחה Kid6 + Cv17.
יש להשאיר את הנק' ל-30 דקות. לעשות 3 טיפולים בשבוע במשך שבעה שבועות ואז שלושה שבועות של הפסקה.
בנוסף:
חינוך: טלוויזיה, מחשב, משחקים אלקטרונים עלולים ליצור הרבה לחץ סביב הילד והוא נחשף במשך שעות רבות לתכנים הפוגעים בנפשו.
התזונה חשובה מאוד: "מזון מת" דוגמת מנות חמות, תזונה העשירה בחומרים משמרים, צבעי מאכל וחומרי ריסוס תשפיע לרעה ויש להשתדל להימנע ממנה. יש להקפיד על ארוחת בוקר.
פעילות גופנית, והימצאות בחיק הטבע חשובה.
שמן דגים אומגה 3: 1-3 גרם ביום.
לבדוק אנמיה – חוסר ברזל.
צ'י קונג, טאי צ'י , יוגה- עובדים מעולה על ילדים ונוער.
להקפיד על שינת לילה טובה. לא לאפשר לישון לאחר 22:00.
הכרחי לבדוק את שורש הבעיה:
מה מניע את הילד? מה מעכב? אילו דברים עושים לו טוב? ואילו לא טוב? מדוע מתנהג במצב מסוים בצורה אחת ובמצב אחר בצורה אחרת?
צריך לבדוק בנוסף קיומם של תסמינים גופניים: איך ישן? מערכת עיכול, ליחה בגוף וכו'.
הטיפול חייב להיות משולב בשיחה, בתנועה ובעבודה על ריכוז.
לעיתים, הטיפול יכול לשלב גם אחד מבני המשפחה בנוסף, במידה ויש רלוונטיות.
משפט סיני אומר: "אם אתה לא יכול לטפל בילד, טפל באמא".
הכוונה בקשר העז שקיים בין הילד להוריו ובתלות ההדדית במערכת היחסים במשפחה.
רוב הרופאים בסין, וזו גם דעתי האישית, שוללים את השימוש בריטלין כמזור לאותם ילדים והנושא נמצא בדיון גם במערב. הרעיון להפעיל תרופה על מוחו של הילד על מנת שיגיע לשלווה טומן בחובו בעיה קשה: מתי הילד מופרע ומתי הוא משועמם, מהי ההגדרה של נורמלי ומה האפשרות של ביטוי אישי בחברה הנורמלית? האם הבעיה היא רפואית או בעיה של מערכת חינוך הקורעת תחת הנטל של 40 ילדים בכיתה? מה זה עושה לי כהורה שהילד שלי מוגדר כבעייתי?
הסיפור של אלון (שם בדוי):
אלון בן 8 , הופנה אלי דרך המלצה שקיבלו הוריו מהפסיכיאטרית אליה הוא הגיע לאבחון של ADD. אלון, בכיתה ב', הוא האסטרונאוט של הכיתה. ילד חביב וטוב לב שנהנה לצפות בחבריו לכיתה משחקים בהפסקות, מתבטאים ומשתוללים בכיתה (לסירוגין) ו"באנשים הגדולים" כפי שניטיב להגדיר זאת, רודפים אחרי העכברים…
נראה שאלון סופג את כל המתרחש סביבו בשקט ובשלווה. הוריו סיפרו לי במפגש המקדים (שנערך ללא אלון) שכאשר הוא נולד, הם היו בטוחים שנולד להם בן אוטיסט. הוא היה שקט מאוד, נרדם בקלות ומיעט לבכות. אמרתי להם שזה נשמע לי כמו "ילד נכס" והם הסכימו רק שלקח להם זמן להבין זאת. מבחינה קוגניטיבית , אלון ילד חכם מאוד, אך ממעט בשיחה, לעיתים רחוקות השקט שבו מתבטא באמצעות צעקות רמות הנשמעות כצווחות אך מצב זה לא שכיח והאב אמר שכאשר זה קורה אלון הוא כמו הר געש רדום שמתפרץ.
שאלתי מה הבעיה העיקרית בעטיה הם הלכו לפסיכיאטרית והן אמרו לי שאלון לא מחובר מספיק לדעתם לחברה שמסביב, אינו מתבטא בכיתה ולעיתים נראה מנותק מהווי השיעור.
כאשר נפגשתי עם אלון, ראיתי ילד חביב ושמנמן, שאמר לי בתגובה לשאלתי 'האם הוא יודע מדוע הגיע לפגישה איתי?' , כן, אני הבן הקטן של הורי, יש לי אח ואחות תאומים בני 17 ולכן העדשה היא כל הזמן עלי. כשהחמאתי לו על הביטוי הוא אמר לי 'זה לא אני, זו סבתא אומרת לי את זה כל הזמן'. אלון התעניין בבדיקת הדופק, באבחון הלשון ובתשאול וענה באריכות לשאלותיי.
מלבד צואה רכה, לשון חיוורת ונפוחה ודופק עמוק לא היו סימנים משמעותיים נוספים לשיחה.
מסקנות:
אלון אהב את סיפורי חמשת המעברים (Wu Xing) שסיפרתי לו. הסברתי לו על איכות המים המנצחת על צניעותה המזויפת, על מים שקטים שחודרים עמוק ועל הרוח צפונית המתקשה לדחוף את ענני הגשם הכבדים המכילים מים רבים.
אלון, כאיש מים אמיתי, סבל מחולשת Yang של הכליות. חולשה זו התבטאה היטב בתסמינים של "אני העד של עצמי", ו"אדם קרוב אצל עצמו" כמו גם בתסמינים הגופניים של צואה רכה, לשון חיוורת ונפוחה ודופק עמוק.
שאלתי את אלון האם הוא מבקש קצת אש, והוא הסכים איתי, שקצת חום לא יזיק לו בחייו. הוא שוחח על זה עם סבתו והיא חשבה שזה נכון רק ביקשה שנשמור לה על הנכד. הבטחתי שנעשה זאת.
הטיפול:
בחרתי לדקור את אלון בכל טיפול ב-KID 7 / FU LIU וסיפרתי לו על הזרימה החוזרת של הנהר. הסברתי לו את תנועת השיא של נקודת הנהר, את בניית המתכת את המים ואת עוצמת ה- Yangכאשר הוא בא עם ה-Yin.
בנוסף דקרתי בכל טיפול את הקרקפת בנקודה Nie San Zhen והוא קיבל את הרעיון של הנקודה "הלו, יש מישהו בבית?"
מידי פעם הוספתי מוקסה ישירה ב-DU 4 / MING MAN על מנת לחמם את שער האש.
כל מפגש שלישי היה משותף לי, לאלון ולהורים של אלון.
כל מפגש רביעי היה מיועד לי ולהורים של אלון, ללא אלון. סיכמנו שהטיפול חייב להיות גם שלהם.
סבתא של אלון קיבלה זכות להגיע ככל שתחפוץ. בפועל היא הייתה מגיעה עם אלון לקבל עדכון אחת לחודש.
אלון לקח צמחים במשך שלושה חודשים. בחרתי לתת לו מרקחת המורכבת מ- Du Zhong ו-Gui Zhi:
Du Zhong- תומך ב-Yang של הכליות ובעל איכות מיוחדת של הזרמת צ'י הכבד באופן חלק וללא מחסומים. בכך ביקשתי למנוע תופעות דוגמת הצווחות.
Gui Zhi- משחרר חיצון הידוע בתכונותיו לחמם את התעלות ולגרש קור כמו גם לדחוף את הצ'י מעלה (ולהחצין את בדופק העמוק). הצמח מוביל את העמוק את החיצון ופועל על שכבת ה-Tai Yang. מתיקותו משפיעה על האופי העדין של המרשם.
אימו של אלון, בישלה את המרקחת ואלון הקפיד להשתמש בה מידי יום.
אפילוג:
אלון ומשפחתו כמו גם אנוכי עברנו מסע. המסע מארצות הקור אל החום וחוזר חלילה. אלון לא השתנה וגם לא היה צריך להשתנות על כך עבדתי עם הוריו. אלון הבין את עוצמתו. ככל שהתחזק כך היה וורבאלי יותר בשיעורי בית הספר ועם חבריו. ככל שהתחמם, הרשה לעצמו לצחוק ולא לצעוק.
ואני, קיבלתי את הזכות להכיר מטופל שהפך לחבר.
המאמר הופיע לראשונה בחותם סין.
עריכה והגהה: מערכת סינית
המחבר:
טל בלו M.A.O.M
מטפל ברפואה סינית וצמחים
מורה לרפואה סינית
talb@doctors.co.il
נהדר! תודה.
סיפור מקרה ממש מרגש. תודה על השיתוף. אגב מנסיוני, אני רואה גם הרבה מאוד ליחה ו/או חסר דם (עם או בלי רוח), כחלק מ ADD. האם אתה נתקל בזה גם?