זוכרים שסיפרתי לכם על פאנל בנושא שיווק למטפלים שאני משתתפת בו?
אז הוא התקיים, ביום סוער וגשום, בשיר"מ, ביתן 103, במרכז הרפואי אסף הרופא.
לא קל לי להגיע למרכז הרפואי הזה מסיבות שונות, החל מזכרונות כואבים וכלה בעובדה, שלא משנה באיזה חלק של היום מגיעים למרכז- תמיד יש פקק תנועה בדרך.
אבל לאחר 45 דקות, ועם הישמע הרעם הראשון, נכנסתי לביתן 103, למפגש מספר 8 במסגרת מפגשים למטפלים המתקיימים דרך קבע בשיר"מ (שירותי רפואה משלימה).
הגשם השוטף והרעמים שהמשיכו להתגלגל בחוץ לא מנעו מכ- 40 אנשים להגיע למפגש. פייר? הופתעתי. חשבתי שהמיקום+ הנושא+ הגשם יגרום לנוכחות דלה מאוד.
טעיתי.
אני שמחה שטעיתי.
אני חושבת שהנושא של שיווק הוא נושא חשוב ברמות קריטיות לכל מי שמנהל עסק עצמאי.
עצם העובדה שיש דורות רבים מאוד של מטפלים שהמכללות מעולם לא דיברו איתם על שיווק ברמה כזו או אחרת, או אפילו על הדבר הבסיסי ביותר- שמי שמטפל בקליניקה הוא עסק עצמאי לכל דבר במדינת ישראל- יש בה עוול גדול מאוד. מלמדים 4 שנים, לוקחים את הכסף, מכינים מקצועית- אבל מה עם הכנה עסקית?
לדבר עם סטודנטים שנה ד', במהלך כל השנה, על העובדה שמדובר פה על עסק עצמאי, ומה זה אומר, ומה צריך לעשות- שזה כולל כמובן גם את כל ההיבטים השיווקיים- זה בייסיק.
לאחרונה שמעתי על כמה מכללות שמתחילות להבין את זה, וזורקות קצת עצמות. יש כאלו שנותנות את זה כמפגשי רשות.
וכולנו יודעים מה עושים סטודנטים שנה ד' במפגשי רשות…. הם לא מגיעים.
ולכן אין לי ספק, שהקהילה צריכה להתחיל לטפח את יושביה. והמפגש הזה הוא סנונית ראשונה לדאגה פנימית של הקהילה כלפי חבריה.
הפאנל
דנה שני, פולינה שטרן שלמה, גיא פולק, עדי פרום, ערן לשם ואנוכי נכחנו בפאנל.
3 דורות של מטפלים ברפואה סינית+ אשת מקצוע מדברים על שיווק. כל אחת ואחד מהכיוון שלה/שלו, כל אחד ואחת מהניסיון שלו/שלה.
כמה זה חשוב ללמוד מניסיון של אחרים. כמה זה חשוב ללמוד מניסיון אישי. כמה זה חשוב ללמוד. ולא רק רפואה סינית. חייבים ללמוד את הדברים שאנחנו חלשים בהם- כמו למשל שיווק, כמו למשל ניהול עסק, כמו למשל ניהול חשבונות. ואם אנחנו מאוד חלשים בתחום מסוים- אפשר להיעזר באנשי מקצועי.
– אבל זה עולה כסף! ואין לנו כסף, אנחנו עסק מתחיל!
נכון, לעסק מתחיל בדרך כלל יש מעט מאוד זוזים בכיסים, אבל העובדה היא שהרבה מאוד רואים לנכון לגייס זוזים כשמדובר על נסיעה להודו/סין. או רואים לנכון לגייס זוזים כשמדובר על עוד קורס התמחות מקצועי.
אז למה לא לגייס את הזוזים כדי ללמוד איך לגרום לעסק שלנו להצליח? למה בסדר העדיפויות הקבוע של מטפלים מתחילים (אלו שיצאו כעת מהמכללות ועד אלו שמטפלים 3-4 שנים), למה תמיד שיווק נמצא אי שם בתחתית הרשימה?
כל מיני שאלות עלו בפאנל, והתקבלו כל מיני תשובות.
כפי שפולינה אמרה, ובצדק- אין "דרך אחת נכונה לשיווק". יש מגוון רחב של אפשרויות ומגוון של ערוצי שיווק.
יהיה אחד שהאינטרנט יהיה לו יותר נוח, ויהיה אחד שרק שיווק מפה לאוזן עושה מבחינתו את העבודה. וזה בסדר. אבל בכל אפשרות שתבחרו אתם תצטרכו להשקיע עבודה.
כי לבד- כלום לא קורה. גם אם מישהו מספר שהוא לא עשה כלום- אין סיכוי. אנחנו מחוייבים לפעולה על מנת שתהיה תוצאה.
איך מתחילים?
אני לא אוהבת לספר מה היה באירוע מסוים.
הדבר נובע לאו דווקא מקמצנות בפרטים, אלא ממחשבה שאם מישהו מאוד רוצה לדעת- הוא צריך להגיע. בעיקר כשמדובר על מפגש שאינו כרוך בתשלום.
אבל יש גם את אלו שלא יכולים להגיע, ולמענם, אציין משפט אחד שאמרתי- שהוא חשוב בעיניי:
מישהי שאלה איך מתחילים לשווק. התחיל דיון ובאיזה שהוא שלב, ציינתי שיש בידינו כלי נגיש 24 שעות ביממה- האינטרנט.
באמצעות האינטרנט ניתן ללמוד דברים רבים מבלי להוציא שקל אחד. זה דורש זמן, זה דורש מאמץ, זה דורש רצון אמיתי שלכם ללמוד לשווק את הקליניקה שלכם כדי שתוכלו לחיות בכבוד מהעיסוק שלכם.
יש באינטרנט, בעברית ובאנגלית, אתרים רבים שיכולים לתת לכם טיפים ולעזור לכם בדרככם.
ישנם אתרים שמדברים בכלל על נושאים אחרים ואינם קשורים לקליניקה ברפואה סינית. אבל אולי משם תוכלו לקבל רעיונות מעולים שיוכלו לעזור לכם! וזה יהיה מקורי ונכון ויעבוד עבורכם מצוין.
ואני יודעת לדבר על הדברים האלו כיוון וזו בדיוק הדרך שאני עברתי עם סינית.
נושא חשוב נוסף שציינתי הוא האפשרות לבניית תוכנית עסקית.
לא מדובר על תוכנית עסקית מלאה כדי לגייס משקיעים (למרות שזו גם אפשרות לא רעה אם יש לכם אפשרות להוכיח כדאיות ורווח), אלא מדובר על תוכנית שהיא שלכם- אתם מול עצמכם.
סמנו לכם יעדים, סמנו לכם את היתרונות והחסרונות שלכם, מי מתחרה בכם, איך אתם מתמודדים עם התחרות הזו, מאיפה אתם מביאים כסף להשקעה ראשונית, כמה מזה אתם משקיעים בשיווק, כמה בעיצוב הקליניקה, ועוד כהנה וכהנה אפשרויות שיאפשרו לכם לשבת עם עצמכם מספר שעות ולהגיע למצב שאתם יודעים בדיוק מה אתם הולכים לעשות בשנה הראשונה, מה בשנה השלישית, מה בשנה החמישית. ואיפה אתם רואים את הקליניקה ואת עצמכם בעוד 10 שנים?
כל הדברים האלו הם כל כך מהותיים להצלחה של עסק. כל בית עסק רציני עושה זאת, אתם צריכים לעשות את זה.
גם אני עשיתי את זה עם סינית וזה היה אחד הדברים הכי חשובים שעשיתי, אם לא הדבר החשוב ביותר, שעזר לי בדרך לא פעם ולא פעמיים.
בדרך כלל בעלי עסקים בוחרים להפוך להיות בעלי עסקים
ולכן הם מודעים לכל הצדדים הנוספים הקיימים בניהול עסק.
מטפלים רוצים פשוט לטפל ברובם הם לא מעוניינים להיות אנשי עסקים אלה פשוט נגררים לכך מהסיבה הפשוטה שקשה להתפרנס מתחום הרפואה הסינית כשכיר.
היי,
אני חושבת שיש משהו לא לחלוטין נכון בהגדרה:
מטפל בוחר להיות אדם בעל עסק כאשר הוא מחליט להקים קליניקה משלו.
זה לא משהו שהוא תלוי הגדרה אישית, אלא משהו שהוא הגדרה על פי חוק.
ולכן, ברגע שהוא פתח את שעריו לטיפולים- הוא עסק עצמאי לכל דבר ועניין.
הבחירה לשווק או לא לשווק- זו כבר בחירה אמיתית של המטפל, אבל מן הסתם ראוי לשווק אחרת לא יהיו מטופלים, לא יהיו הכנסות ולא תהיה פרנסה.
אין דבר כזה בעיניי "מטפל שנגרר לפתיחת עסק".
כל מטפל מחליט אם הוא מעוניין לפתוח קליניקה (=עסק) עצמאית או לא.
אם שיווק וניהול עסק אינם צדדים חזקים- יש ללמוד אותם או למצוא את האנשים שיעשו את הדברים עבורם.
להתעלם מהדברים ולא לעשות אותם יובילו לסגירת העסק.
וזו בחירה.
לחלוטין בחירה.
רואה חשבון,רופא,פיזיוטרפיסט,עורך דין מסיים את הלימודים ובוחר אם ליהיות שכיר או עצמאי.
למטפלים ברפואה הסינית שמעוניינים לעסוק במקצוע אין
הבחירה הזאת אם הם רוצים לעבוד כמטפלים הם נאלצים לפתוח עסק (ברוב המקרים כמובן לא תמיד) ולכן ציינתי שמטפלים רבים נגררים לפתיחת עסק.
ושלא תביני לא נכון להיות מרפא ברפואה סינית לטעמי זה אחד המקצועות הטובים ביותר הקיימים היום.
גם במקרה זה, חייב המטפל לחשוב על שיווק הקליניקה.
אחרת יסגור את הבאסטה.