למעבר לחלק הראשון של הכתבה לחצו כאן.
הרפואה הסינית אינה רואה את הגוף כבעל נשמה או נפש אחת, אלא מבחינה באלמנטים שלהם נפשות (אספקטים ספירטואליים) שונות, שכל אחת מהן בנויה מתתי-מדורים.
ה-Hun (נפש העץ) וה- Po (רוח המתכת) הם חלקים מן הגוף האסטרלי, בעלי תפקוד ותנועה הופכיים. ג'ארט (Jarrett) טוען שה – Hun קשורה לתהליך שדרכו עוברת הנפש התגשמות בגוף החומרי. היא בנויה משלושה חלקים (Jing, Qi, Shen), נובעת מה- Jing ועולה אל ה-Shen, ולבסוף מתעלה מעל הגוף הגשמי ויוצאת ממנו בעת המוות דרך הנקודה GV20 (מאה מפגשים). בניגוד לכך, ה- Po קשורה לתהליך היווצרות הגוף הפיזי מתוך הקרנת הנפש (Shen). זהו תהליך המשלב אנרגיה לתוך הגוף החומרי. ה- Shen בנויה משבעה רגשות (פחד, חרדה, כעס, שמחה, עצב, דאגה, אבל), יוצאת מפי-הטבעת בעת המוות ושבה אל האדמה (13).
מכאן, שלרוב, אלו רסיסים בלתי מעובדים של ה- Po אשר שבים אל האדמה, והופכים להיות רסיסי הגוף האסטרלי, או בלשון הפיוטית של הרפואה הסינית, הרוחות הנודדות (Wandering Gui).
על כל פנים, העניין אינו מסתכם בנוכחות ה-Gui. על פי הרפואה הסינית חולשת צ'י, דם, היעדר או חולשה של הנפש מובילים לחוסר אנרגטי, אשר יכול להתמלא בהשפעות שליליות. השפעות אלו יכולות להיות בתחילה רוח אקלימית, חום קיץ או לחות, אך גם תבניות מחשבה שליליות, השלכה המגיעה כפתוגן מאדם חרדתי או גורם מאיים יותר בצורת Gui.
תסמינים, סימנים ודופק
באופן מסורתי, הסימן המרכזי לדיבוק הוא אובדן נפש או Shen (טבלה 1). נאמר כי ה- Shen שוכנת בלב וניתן לראותה דרך העיניים. אם העיניים בהירות ומלאות חיות אזי הנפש במצב טוב. לעומת זאת, אם העיניים נראות מתות, חסרות חיים או להיפך – בוהקות במיוחד, אז ניתן לשער כי הנפש נפגעה. סמן נוסף לדיבוק הוא אובדן חיבור בין המטפל למטופל. יתכן והמטופל יסיט מבט ממבטו של המטפל, יראה כמי שאינו מבין דבר ממה שנאמר לו, לא יבין כיאות את השיחה ו/או יישאר לא ברור ועמום ביחס לנושאים חשובים. פעמים רבות תהיה הבדלה ברורה בין התקשורת עם האדם האמיתי לעומת התקשורת עם אנרגית הדיבוק אשר יכולה 'לבוא וללכת'.
כפי שהעננות המנטלית מופיעה לרוב כריחוק בלתי רציונלי שבו נראה האדם כנעדר, לעתים מופיע מצב שבו האדם נמצא בפעילות מנטלית עודפת ו/או בעמדה מניפולטיבית הנוצרת מתוך מצב ייחודי עם פיצול עודף של לב-מוח.
במקרים קיצוניים יתכן חוסר איזון רגשי ברור, ועבר של התנהגויות הרסניות או אפילו ניסיונות התאבדות. רמז לדבר הוא זמן התחלה נקודתי של ההפרעה, במהלך אירוע רגיש או ספציפי בהקשר לכך, מקומות שכיחים שניתן להידבק בהם באנרגיות בלתי רגילות הם: מקומות שתייה, מאורות סמים, חדרי ניתוח, לוויות, בתי קברות ומקומות בהם אירעה טראומה כמו אזורי קרב או בתי כלא.
רדלי (Radlly) טענה שה- Gui יכולות להתבטא בתדירויות אנרגטיות נמוכות, להרגיש קרות למגע, ושניתן לסלקן על-ידי העלאת התדר האנרגטי לרמה גבוהה יותר. היא הוסיפה שאנשים רגישים יכולים לחוש את נוכחות ה- Gui ושהדופק של המטופל יורגש, בדרך-כלל, כמכוסה בכל העמדות, כאילו תחת סרט הדבקה. על פי רוב המקורות, הדופק יכול להראות סימנים שונים באופן קיצוני של מהירות, קצב ועוצמה או הלימה שטחית עם ריקנות מתחת לפני השטח, הידועה בשם Qi Wild (14).
טיפול
סרג'זסקי (Serejski) מצביע על כך שהרפואה הסינית אינה מטפלת בדיבוק באופן מובהק, אולם מוצע פרוטוקול לטיפול במודל חמשת האלמנטים, כפי ש- Worsley מלמד אותו. וורסלי עצמו מעולם לא גילה את מקור הפרוטוקול, ולא הגדיר מהו לדעתו דיבוק, ואולי עשה זאת מסיבה טובה. אך הפרוטוקולים שלו מקובלים מאוד בקרב המטפלים בחמשת האלמנטים והטכניקות שלו תמיד מעוררות מסתורין ויראה בקרב מטפלים אלו (27).
הדרקונים הפנימיים
וורסלי תיאר שני פרוטוקולים הידועים כ'דרקונים פנימיים' ו'דרקונים חיצוניים'. הדרקונים הפנימיים הם סדרה של נקודות הממוקמות על קדמת הגוף (טבלה 1). ג'ארט הסביר זאת בכך שמחלה מנטלית מתוארת כליחה המערפלת את הלב, וניתן לתפוס את הדרקונים הפנימיים כשילוב נקודות המפיג הצטברות לחות הממסכת את מרכז הלב.
טבלה 1
נקודה | שם | פירוש | פרוטוקול טיפולי |
נקודת מאסטר:
Cv-14.5 |
Jiu Wei | זנב יונה פראית | החדרת מחטים ישרה (90 מעלות), מלמעלה למטה, ימין ואז שמאל, יש למצוא צ'י (De Chi) בדיקור. יש לסובב את כל המחטים 180 מעלות נגד כיוון השעון ולהשאיר בפיזור למשך 15 דקות. יש לבדוק את הדופק והעיניים; אם אין שינוי, יש למשוך במחטים (על פי סדר ההחדרה) ולוודא שיש אחיזה. אם אין, אזי מיקום הנקודה שגוי. יש להחדיר את המחטים מחדש, למצוא את הצ'י ולנסות בשנית. אם עדיין אין שינוי, יש לחזק את כל המחטים על ידי סיבוב של 180 מעלות עם כיוון השעון, מלמעלה למטה, שמאל ואז ימין, להשאיר 3-4 דקות ואז להסיר את המחטים בסדר הפוך להחדרה ולסגור את הנקודות. אם עדיין אין שינוי, יש לעבור לפרוטוקול הדרקונים החיצוניים. |
St-25 | Tian Shu | ציר שמימי | |
St-32 | Fu Tu | ארנב חבוי | |
St-41 | Jie Xi | זרם משוחרר |
הנקודה הראשית הראשונה (14.5Cv) אכן קרובה מאוד לנקודת התראה של הלב. הנקודה St25 טובה לסילוק חום ולזירוז העיכול, הנקודה St32 מסייעת להזנת האדמה ו- St41 נקודת האש של הקיבה יכולה לסייע בהפגת חום (15). מוסאט (Mussat) טוען גם הוא שעל הטיפול לכלול זירוז התנועה דרך ה- Yang Ming. בניגוד לכך, סרז'סקי טוען שזה אינו טיפול אדמה אך אינו מפרט איזה טיפול זה בעיניו (27).
פוהקי (Puhaky) אומר שהסיבה שבגללה בפרוטוקול ראשית מפזרים, ואחר-כך מחזקים, היא שעל המטפל להזמין את ה- Gui לצאת ורק לאחר-מכן לאלץ אותה בכוח לעזוב ולסגור את הדלת.
הדרקונים החיצוניים
בדרקונים החיצוניים יש להשתמש כאשר השימוש בדרקונים הפנימיים נכשל, ובעיקר כאשר ידוע שטראומה חיצונית חדרה ל- Tai Yang (טבלה 2). לדוגמה, מצב רגיל המצריך ישירות שימוש בדרקונים החיצוניים הוא תוצאותיה של תאונת דרכים. במצב רגיל של 'דפיקה מאחור' האנרגיה הקינטית של הפגיעה נכנסת בעורף בנקודה GV16 ומהדהדת דרך מרידיאני היאנג של הגב. העודף נשפך ונספג במערך המרידאנים המיוחדים, שהוא בעל היכולת לספוג אנרגיות עודפות. בהקשר זה גם ל-Yang Wei וגם ל-Yang Qiao יש נקודת יציאה ב- GV16) . 9)
טבלה 2
נקודה | שם | פירוש | פרוטוקול טיפולי |
GV-20 | Bai Hui | מאה מפגשים | החדרת מחטים ישרה (90 מעלות), מלמעלה למטה, ימין ואז שמאל, יש למצוא צ'י (DE CHI) בדיקור. יש לסובב את כל המחטים 180 מעלות נגד כיוון השעון ולהשאיר בפיזור למשך 15 דקות. יש לבדוק את הדופק והעיניים, אם אין שינוי, יש למשוך במחטים (על פי סדר ההחדרה) ולוודא שיש אחיזה. אם אין אז מיקום הנקודה היה שגוי. יש להחדיר את המחטים מחדש, למצוא את הצ'י ולנסות בשנית. אם עדיין אין שינוי, יש לחזק את כל המחטים על ידי סיבוב של 180 מעלות עם כיוון השעון, מלמעלה למטה, שמאל ואז ימין, להשאיר 3-4 דקות ואז להסיר את המחטים בסדר הפוך להחדרה ולסגור את הנקודות. |
BL-10 | Tian Chu | עמוד שמימי | |
BL-23 | Shen Shu | אסוציאציה של הכליות | |
BL-61 | Pu Shen | לשרת ולייעץ |
תהודה וגיאומטריה מקודשת
על אף שישנה הסכמה כללית שטיפולי הדרקונים עובדים היטב, היעדר הסבר הגיוני לשני הפרוטוקולים משאיר חוסר שביעות רצון. גם אם ההסבר של סילוק הליחה מפתחי הלב הניתן לדרקונים הפנימיים נכון – לא ניתן כאן הסבר לדרקונים החיצוניים. בכל זאת, שני הפרוטוקולים חולקים דמיון בנוגע למספר ופיזור הנקודות. אולי יש צורך במודל תיאורטי מקיף אחר כדי להסביר את ההיגיון של שני הפרוטוקולים יחדיו.
הסבר אפשרי אחד נשען על הבסיס הנ"ל של תדירות אנרגטית ותהודה הרמונית, ועל הרעיון של מיטוב תדירויות השדה. בהתאם לרעיון זה, רדלי אמר שניתן לסלק את ה-Gui על ידי הרמת התדירות האנרגטית לרמה גבוהה יותר. באופן מעניין, מדע חדש של שדות אנרגיה המערב טכנולוגיית הדהוד סימפתטית מתפתח במהירות, בשילוב לא מפתיע עם מוצרים ואביזרים המעוצבים ומתוכננים לחזק את שדה האנרגיה של הגוף ולדחות הפרעות רעות (11). ביחס לטכניקות דיקור, סנקי הציע שיטות ייחודיות לחיזוק השדה האנרגטי דרך הפעלת תהודה הרמונית, שימוש במבנה דיקור היוצר דוגמאות גיאומטריות מהדהדות (26).
שתי דוגמאות כאלה, להן הוא קורא: קולן (Tuning fork) היין וקולן היאנג דורשות סדרה של נקודות הממוקמות על קדמת הגוף (יין) ועל אחורי הגוף (יאנג) במבנה גאומטרי דומה לדרקונים (טבלאות 3 ו-4). סנקי טוען שדוגמאות אלו מהרמנות את האדם עם התו המרכזי היוצר את התהודה האנרגטית האישית, וכמו כן יוצרות מעטה הגנה בלתי נראה ההודף אנרגיות פנימיות ו/או חיצוניות. כשדוגמאות אלו מוצבות, תדירויות שאינן מהדהדות עם התו המרכזי נדחות ומסולקות. יתכן שכאן ישנו הסבר הגיוני ואחיד לפרוטוקולי הדרקונים.
דוגמת קולן היין השמימי (טבלה 3)
הדוגמה הקדמית כוללת סדרה של נקודות המתחילה בנקודה Yin Tang ומסתיימת בנקודה ST42. בצורתה הגיאומטרית היא דומה מאוד לפרוטוקול הדרקונים הפנימיים, אף על פי שהמחטים מוחדרות ראשית בשמאל ואח"כ בימין ולא להפך (12). סנקי מעיר שברגע שכל המחטים נעוצות, על המטפל לעמוד למרגלות מיטת הטיפולים ו"להכות" בקולן כדי לגרום לו לרטוט ע"י יישור הידיים והנעתן במהירות ללא מחיאת כף נשמעת. פעולה זו, הוא אומר, כשהיא משולבת בכוונה נכונה, יוצרת תהודה בשדה הביומגנטי המיצבת את התדירות הפנימית של המטופל, הודפת תדירויות גל בלתי הרמוניות ומחזקת את צ'י המגננה באופן כללי.
טבלה 3
נקודה | שם\מיקום | פרוטוקול טיפול |
Gv-24.5 | Yin Tang | דיקור הנקודות על קו האמצע: מלמעלה למטה. הנקודות השמימיות 5,4 שמאל ואז ימין, הנקודות השמימיות 6,7 שמאל ואז ימין, st-42 שמאל ואז ימין.
*שמימיות 5,4 ניתנות למיקום גם מתחת ולטרלית ל-ST-25. *הנקודות השמימיות 4,5 נמצאות בין LIV13 לST25- ואילו 6,7 נמצאות מעל אמצע הפטלה |
Cv-17 | Dan Zhong | |
Cv-4 | Guan Yuan | |
שמימיות 5,4 | מעל ומדיאלית ל- Liv-13 | |
שמימיות 6,7 | מעל נקודת האמצע של הפטלה | |
St-42 | Chong Yang |
תבנית קולן היאנג השמיימי (טבלה 4)
נקודה | שם | פרוטוקול טיפולי |
Gv-20 | Bai Hui | יש להחדיר את נקודות ה-GV מלמעלה למטה, אחריהן את שאר הנקודות מלמעלה למטה, משמאל לימין.
|
Gv-16 | Feng Fu | |
Gv-14 | Da Zhui | |
Gv-11 | Shen Dao | |
Gv-4 | Ming Men | |
Gb-30 | Huan Tiao | |
Bl-40
מעט מדיאלית למיקום הרגיל |
We Zhong | |
Kid-1
מעט לטרלית למיקום הרגיל.
|
Di Chong*
שם אלטרנטיבי "נתיב האדמה"
|
התבנית האחורית מכילה סדרה של 11 נקודות המתחילות ב-Gv20 ומסתיימת ב-Kid1 במיקום מעט אנטריורי (25). למרות שתבנית זו פחות דומה לדרקונים הפנימיים, יתכן והיא יעילה יותר להתנערות מהשפעות חיצוניות, כמו השפעות הנמשכות מתאונת דרכים.
כפי שהוזכר מקודם ב'מכה מאחור' טיפוסית לתאונת דרכים, רטט אנרגטי נכנס לעתים אל תוך הגוף בנקודה Gv16 ורוטט מטה במורד מרידיאני היאנג והמרידיאנים המיוחדים, וכך מביא למתח סביב עמוד השדרה ולעיתים קרובות מותיר כאבי גב בנתיבו. כמו כן, אפשרי וההדף האנרגטי יטפס מעלה במעלה מרידיאן ה-Gv ויגיע לנקודה Gb14, לנקודה Tai Yang ו/או ל- Gv20 ויגרום לכאבי ראש מהאוקסיפוט לאזור הפרונטלי. על-כן, יתכן ועדיף להשתמש בתבנית קולן היאנג השמימי המכילה מספר נקודות Gv, כולל Gv16 ו-Gv20, לסילוק שאריות האנרגיה מתאונת הדרכים, במקום בדרקונים החיצוניים המקובלים, במיוחד כאשר יש השפעה גדולה על ה- GV.
למעבר לחלק השלישי לחצו כאן.
עריכה והגהה: תמי ברקאי
*תמונה: Changyu Hu
הכתבה תורגמה על ידי:
איתי גל
מטפל ברפואה סינית
galitay@gmail.com