שמה של ST-28, Shui Dao, "דרכי המים", הינו בעל משמעות עמוקה.
את הביטוי "דרכי המים" אנו פוגשים לראשונה בפרק 8 של ה- Su Wen:
"SAN JIAO אחראי על פתיחת מעברים והשקיה,
(三(sān) 焦(jiāo) 者(zhě),決(jué) 凟(dú) 之(zhī) 官(guān,
דרכי המים (ויסות הנוזלים) נובעים מזה,
(水(shuǐ) 道(dào) 出(chū) 焉(yān.
ומוסיף פרק 2 של ה- Ling Shu:
"SAN JIAO הוא ה- Fu המרכזי בשביל ההשקיה, (מאפשר את) דרכי (זרימת) המים והוצאתם,
(三(sān) 焦(jiāo) 者(zhě),中(zhōng) 瀆(dòu) 之(zhī) 腑(fǔ) 也(yě),水(shuǐ) 道(dào) 出(chū) 焉(yān".
SAN JIAO ("שלושת המחממים") מייצג את האש המיניסטריאלית (אש השר) בגוף. זהו החום אשר מאפשר את קיומם של החיים על פני האדמה, מאפשר להפעיל את הגוף על פי החוקים הצפונים במים, ב- SHEN ("כליות"). אנו רואים כי תפקידו של SAN JIAO לפתוח את כל המעברים בגוף וכך לאפשר השקיה.
כתוצאה מכך דרכי המים המאפשרים את קיומם של החיים מתקיימים . SAN JIAO, כשמו כן הוא – מהווה חלוקה של הטורסו לשלושה מחממים. אולם המחמם התחתון מקבל חשיבות יתירה, ולראיה יש את הנקודה CV-5, נקודת ה- Mu של SAN JIAO, הממוקמת בבטן התחתונה. סמוך ל- CV-5, 2 צון הצידה ממנה וצון אחד למטה, ממוקמת ST-28.
על המחמם התחתון אנו לומדים בפרק 18 של ה- Su Wen:
"המחמם התחתון נפרד מה"מעי הפונה",
下(xià) 焦(jiāo) 者(zhě),別(bié) 回(huí) 腸(cháng,
("המעי הפונה" זה החלק התחתון של המעי הדק. לפי ד"ר Henry Lu זהו אזור CV-9)
מתפזר אל PANG GUANG ("שלפוחית השתן") ונכנס אליו בדרך של חלחול, infiltration,
(注(zhù) 於(yū) 膀(páng) 胱(guāng) 而(ér) 滲(shèn) 入(rù) 焉(yān.
נוזלים ודגנים מתחילים את דרכם בתוך WEI ("קיבה"),
(故(gù) 水(shuǐ) 穀(gǔ) 者(zhě),常(cháng)並(bìng) 居(jū) 於(yū) 胃(wèi) 中(zhōng,
שם הם הופכים לשאריות ופסולת, אשר יורדים אל DA CHANG ("המעי הגס"),
(成(chéng) 糟(zāo) 粕(pò),而(ér) 俱(jù) 下(xià) 大(dà) 腸(cháng.
זה (כל מה שתואר) מושלם על ידי המחמם התחתון,
(而(ér) 成(chéng) 下(xià) 焦(jiāo,
על ידי סינון של כל מה שיורד,
(滲(shèn) 而(ér) 俱(jù) 下(xià,
הוא תומך במעבר אשר, באמצעות חלחול, מפריד את המיצים,
(濟(jì) 泌(mì) 別(bié) 汁(zhī,
הם עוקבים אחרי המחמם התחתון כדי להיכנס אל PANG GUANG בחלחול,
(循(xún) 下(xià) 焦(jiāo) 而(ér) 滲(shèn) 入(rù) 膀(páng) 胱(guāng) 焉(yān".
אנו רואים כי התנועה העיקרית של המחמם התחתון זו תנועה של הפרדה, ניקוז, והורדת השאריות.
האיברים המודגשים במחמם התחתון הם DA CHANG ("המעי הגס") ו- PANG GUANG ("שלפוחית השתן"), שני האיברים אשר מבצעים את ניקוז השאריות. אולם יש הבדל גדול בין שני איברים אלו. הראשון, DA CHANG, השייך לפאזת המתכת, מקבל "שאריות ופסולת" כדי להפטר מהם לאחר מיצוי נוסף. אולם האיבר השני, PANG GUANG, השייך לפאזת המים, מקבל "מיצים יקרים" , מאכסן אותם, ומתוך זה מאפשר טרנספורמציה של צ'י !
זאת אומרת ש- PANG GUANG הוא מעין "דוד קיטור" של הגוף אשר אוגר נוזלים, ובאמצעות חימומו נוצר "קיטור" – צ'י. תהליך זה מתאפשר בזכות האש של המחמם התחתון. פעולת ההשתנה קשורה לוויסות חום הגוף ולתהליך טרנספורמציית הצ'י יותר מאשר להוצאת פסולת.
מעברי המים במחמם התחתון אשר בסופו של תהליך מאפשרים יצירה של צ'י, מושפעים מאוד מהמחמם העליון, מהאיבר אשר אחראי על כל הצ'י בגוף, אך לא פחות מכך, על ויסות נוזלי הגוף – FEI ("ריאות"). בפרק 21 של ה- Su Wen נאמר:
"השתייה נכנסת אל WEI ("קיבה"),
(飲(yǐn) 入(rù) 於(yū) 胃(wèi,
הנוזלים צפים וגולשים והופכים לצ'י חיוני,
(游(you) 溢(yì) 精(jīng) 氣(qì.
(הצ'י החיוני) עולה ומועבר אל PI ("טחול"),
(上(shàng) 輸(shū) 於(yū) 脾(pí,
PI מפיצה את התמציות,
(脾(pí) 氣(qì) 散(sàn) 精(jīng,
והן עולות ו"חוזרות" אל FEI ("ריאות"),
(上(shàng) 歸(guī) 於(yū) 肺(fèi,
ומבטיחות את התקשורת של דרכי המים…
(通(tōng) 調(diào) 水(shuǐ) 道(dào.
למטה הן מועברות אל PANG GUANG ("שלפוחית השתן")…
(下(xià) 輸(shū) 膀(páng) 胱(guāng…"
אנו רואים כאן את הקשר המתקיים בין האיברים של פאזת האדמה בגוף, PI ו- WEI, לבין FEI המייצגת את Heaven. קשר זה מהווה מודל לתנועת החיים אשר מתקיימת בין שמים וארץ.
FEI היא זו אשר אחראית על וויסות דרכי המים, מתוך אחריותה לאחסן את הצ'י ולווסת את זרימתו. היא עושה זאת בתיאום עם PANG GUANG שבמחמם התחתון. לכן נאמר בפרק 12 של Ling Shu:
"(PANG GUANG) בתקשורת חופשית עם מעברי המים,
(而(ér) 通(tōng) 水(shuǐ) 道(dào) 焉(yān."
ומוסיפים:
"(XIAO CHANG ("המעי הדק")) – קשור לדרכי המים והוצאתם,
(而(ér) 水(shuǐ) 道(dào) 出(chū) 焉(yān".
PANG GUANG ו- XIAO CHANG הם שני האיברים אשר פיזית ממוקמים במחמם התחתון, והמרידיאנים שלהם מהווים את שכבת Tai yang בגוף. החום של XIAO CHANG, אשר שייך לפאזת האש, מסייע להתמרת ותנועת הנוזלים אשר כפי שראינו מהווים מקור לייצור של צ'י, ודרך לוויסות חום הגוף. לשני איברים אלו, PANG GUANG ו- XIAO CHANG, יש קרבה יתרה ל- FEI .
הנקודה ST-28, ממוקמת שני צון לטראלית לנקודה CV-4, 關(guān) 原(yuán, "השער אל המקור". שמה של ST-28, "דרכי המים", מרמז על תפקידה המהותי לוויסות כל פעילות המחמם התחתון; טרנספורמציית הנוזלים ותנועתם, טרנספורמציית הצ'י, וויסות חום הגוף. כל אלו יבואו לידי ביטוי בתפקודיה כפי שמופיעים בספרות הקלאסית. לדוגמה:
(Bei Ji Qian Jin Yao Fang (Essential Prescriptions Worth a Thousand in Gold for Every Emergency, מאת Sun Si-miao, תחילת המאה השביעית:
"ST-28 שולטת בכיווץ של SAN JIAO (וכתוצאה) קשיי השתנה ועצירות,
(水(shuǐ) 道(dào) 主(zhǔ) 三(sān) 焦(jiāo) 約(yāo),大(dà) 小(xiǎo) 便(biàn) 不(bù) 通(tōng".
וגם: "לנפיחות ומלאות בבטן התחתונה,
(小(xiǎo) 腹(fù) 脹(cháng) 滿(mǎn"
ומוסיף ה- Zhen Jiu Da Cheng (The Great Compendium of Acupuncture and Moxibustion, מאת Yang Ji-zhou, 1601 לספירה:
"לקור ב- PANG GUANG,
(膀(páng) 胱(guāng) 有(yǒu) 寒(hán".
וגם: "SAN JIAO "קשור" וחם,
(三(sān) 焦(jiāo) 結(jì) 熱(rè".
היכולת של ST-28 להשפיע על כל תפקוד המחמם התחתון באמצעות וויסות מעברי המים נובעת מכך ש- WEI ("קיבה") היא "ים הדגנים והנוזלים", היא זו אשר מספקת את הצ'י לכל אברי ה- Fu, ובתוכם גם SAN JIAO בעצמו. נאמר בפרק 11 של ה- Su Wen:
"WEI היא ים הדגנים והנוזלים,
(胃(wèi) 者(zhě) 水(shuǐ) 穀(gǔ) 之(zhī) 海(hǎi,
היא המקור הגדול בשביל ששת ה- Fu…
(六(liù) 腑(fǔ) 之(zhī) 大(dà) 源(yuán) 也(yě".
כוחה של WEI להיות המקור הגדול בשביל כל ה- Fu, ולמעשה, בשביל כל ה- Zang Fu, נובע מתוך שייכותה לפאזת האדמה, הפאזה אשר מאפשרת את הקיום של הכל.
אחרי הקדמה זו, המפרטת את תפקוד המחמם התחתון וכיצד זה מתקשר לפעילותה של ST-28, אנו יכולים להתפנות ולראות תפקודים נוספים של הנקודה, מהתחום הגינקולוגי. ב – (Zhen Jiu Jia Yi Jing (The Systematic Classic of Acupuncture & Moxibustion מאת Huang Fu-mi, 260 לספירה.
פעילות הרחם ומערכת הרבייה תלויים בפעילות התקינה של המחמם התחתון. ברגע שלא תהיה תנועה טובה במחמם התחתון, כתוצאה מפתוגן החוסם את הזרימה, כגון קור או לחות, או כתוצאה מחוסר חום – מצב אשר אינו מאפשר תנועה תקינה, תהיה לכך השלכה ישירה על הרחם ומערכת הרבייה.
מכל תפקודיה של ST-28, וכפי שמוצפן בשמה, אנו רואים כי הנקודה חיונית להסדרת תנועת הצ'י והנוזלים במחמם התחתון, וכפועל יוצא מזה, הסדרת מערכת הרבייה. מובן כי יש לבחור את טכניקת הדיקור המתאימה למצב; פיזור כאשר יש פתוגן אשר חוסם את התנועה, חיזוק כדי לתת צ'י בשביל תנועה נכונה, או חימום כדי לאפשר תנועה.
Sun Si-miao בספרו Bei Ji Qian Jin Yao Fang מוסיף:
"(לטיפול) באשה אשר אינה מסוגלת להשלים הריון,
(婦(fù) 人(rén) 妊(rèn) 子(zǐ) 不(bù) 成(chéng,
במקרים של הפלה עם כאב בטן והפרשות דמיות,
(若(ruò) 墮(duò) 落(luò),腹(fù) 痛(tòng),漏(lòu) 見(jiàn) 赤(chì,
הבער 50 קונוסי מוקסה על Bao Men – "שער הרחם",
(灸(jiǔ) 胞(bāo) 門(mén) 五(wǔ) 十(shí) 壯(zhuàng,
2 צ'ון מצד שמאל של CV-4,
(在(zài) 關(guān) 元(yuán) 左(zuǒ) 邊(biān) 二(èr) 寸(cùn) 是(shì) 也(yě,
(הנקודה הנמצאת) 2 צ'ון מצד ימין נקראת Zi Hu, "דלת הילד" ,
(右(yòu) 邊(biān) 二(èr) 寸(cùn)名(míng) 子(zǐ) 戶(hù".
אך מדוע דווקא הנקודה בצד ימין? יתכן כי התשובה נרמזת בקושייה מספר 36 של ה- Nan Jing:
"שתי ה"כליות" (SHEN) – לא שתיהן כליות,
(腎(shèn) 兩(liǎng) 者(zhě),非(fēi) 皆(jiē) 腎(shèn) 也(yě,
זו שבצד שמאל היא SHEN ("כליה"), וזו שבצד ימין היא "שער החיים", Ming Men,
(其(qí) 左(zuǒ) 者(zhě) 為(wéi) 腎(shèn) , 右(yòu) 者(zhě) 為(wéi) 命(mìng) 門(mén.
"שער החיים" זה מגורי ה- Jing Shen (תמציות – רוח),
(命(mìng) 門(mén) 者(zhě) ,諸(zhū) 神(shén) 精(jīng) 之(zhī) 所(suǒ) 舍(shě,
(זה המקום) שאליו הצ'י המקורי מחובר,
原(yuán) 氣(qì) 之(zhī) 所(suǒ) 繫(jì) 也(yě,
(שם) הגברים מאכסנים את התמציות (זרע),
(男(nán) 子(zǐ) 以(yǐ) 藏(cáng) 精(jīng,
ואצל נשים זה (שער החיים / "כליה" ימנית) מתחבר אל הרחם,
(女(nǚ) 子(zǐ) 以(yǐ) 繫(jì) 胞(bāo…".
צד ימין בגוף זה הצד שבו היאנג חוזר אל חיק היין (מתוך הקבלה לכיוון מערב). מוקסה על הנקודה בצד ימין תבנה יין של הרחם וכך תאפשר לעובר, המהווה תנועה חזקה של יאנג, להשתרש ולהתפתח. חום המוקסה אף יתמוך באש ה- Ming Men אשר דרושה לכל פעילויות הגוף, ובפרט אלו של המחמם התחתון ושל מערכת הרבייה.
המאמר פורסם לראשונה ב"נקודת מפגש", מגזין העמותה לרפואה סינית עתיקה
הגהה ועריכה: תמי ברקאי
תמונה: freeimages.com/JonnyW
המחבר:
אביחי וולצ'ק
מטפל ברפואה סינית, חוקר ומלמד את הכתבים הסינים העתיקים.
avihayw@012.net.il