מדי פעם נציג דמויות כאלו ואחרות מעולם הרפואה הסינית, מוכרים יותר ופחות, נכתוב על פועלם, תרומתם לעולם הרפואה הסינית, פיקנטריה- אם תהיה בידינו, וכל מידע שנוכל להשיג למען תצאו נשכרים מן הקריאה.
אנו פוצחים את סדרת הכתבות עם המטפל הצרפתי- פיליפ סיונו (Philippe Sionneau).
סיונו נולד ב- 1967 בצרפת.
ב- 1983 סיים תואר ראשון בכלכלה וב- 1986 קיבל תעודה בנטורופתיה ממכון R. Masson.
ב- 1994, סיים סיונו את לימודיו ב-Hubei College of Chinese Medicine אשר ב- Wuhan בסין וקיבל תואר ראשון במדעים (B.S).
משנת 1994 סיונו מנהל קליניקות פרטיות בפריז, ז'נבה וברצלונה.
במהלך 10 השנים מאז סיים את לימודיו, הפך סיונאה לאחד המטפלים הידועים ברפואה סינית באירופה, בעודו מעביר סדנאות ברחבי אירופה וארה"ב. כמו כן, סיונו מלמד בבתי ספר שונים של TCM בצרפת, כמו גם קבוצות באופן פרטי, ובקיא בשיטות שונות בצ'י גונג.
במהלך השנים כתב סיונו כ- 20 ספרים, רובם בצרפתית וחלקם תורגמו לאנגלית.
ספרים אחרים נכתבו בשיתוף עם בוב פלוס.
מצורפת רשימה חלקית ביותר של ספריו בסוף מאמר זה, עם אפשרות לעלעל מעט בין דפי הספרים לשם התרשמות ראשונית.
מהי היכרות ראשונה עם אדם ללא משמע, או לפחות קריאת מילותיו?
מערכת סינית יצרה קשר עם פיליפ סיונו והחלפנו מספר אי-מיילים, בהם התגלה אדם חביב ביותר, עם חיוכים לרוב ותשוקה אמיתית לרפואה סינית, כפי שהוא מבין אותה.
מובאת לפניכם, אם כן, "השיחה" במלואה (כולל הסמיילים שסיונו כתב במיילים), שאלה ומיד אחריה תשובה.
*********
יעל ארנסט (י.א)- התחלת את דרכך האקדמית בלימודי כלכלה. לאחר מכן עברת לנטורופתיה. לאחר מכן למדת רפואה סינית. איך אדם מתחיל בכלכלה ומסיים ברפואה סינית? איך זה קרה?
פיליפ סיונו (פ.ס)- כמו הרבה "ילדים טובים", למדתי כלכלה כי זה מה שהוריי ציפו ממני. לאחר שהתבגרתי, המשכתי לעבר תשוקתי האמיתית- רפואה; לא רפואה מערבית אלא רפואה "אלטרנטיבית". כשהייתי צעיר התעניינתי איך לאכול נכון, כיצד לטפל במחלות בדרך טבעית וכו'.
התחלתי בגישה אירופאית לרפואה אלטרנטיבית כגון נטורופתיה, ארומתרפיה וכו'.
י.א- כיצד "נפגשת" עם הרפואה הסינית? כיצד החלטת ללמוד את נושא זה?
פ.ס- תמיד הייתי, ועדיין, בעל מוח חוקר. הנטורופתיה לא סיפקה אותי מפני שאין בה גישה שלמה אמיתית לאדם, נטורופתיה אינה מערכת רפואית עם פיזיולוגיה משלה, אטיולוגיה ודיאגנוזה משלה. למעשה, הנטורופתיה היא יותר רשימת מתכונים.
כשנתקלתי ברפואה הסינית (ר"ס), התאהבתי בה מפני שהיא מהווה מערכת רפואית שלמה.
אפשר להסביר חיים ומחלות באמצעות מערכת המחשבה הזו. לכן היה לי מיד ברור שהר"ס תהיה הכלי שלי ללימוד המורכבות שבאדם.
י.א- מדוע בחרת ללמוד בסין ולא באחד מבתי הספר שבאירופה או בארה"ב?
פ.ס- בזמני, לא ידעתי על בתי ספר בארה"ב ובתי הספר בצרפת היו (ועדיין) לא טובים.
המורים לא מבינים סינית (זה כמו ללמד מתמטיקה מבלי לדעת את המספרים), הידע שלהם מאוד מצומצם ונכון לדיקור בלבד, אופן ההוראה מאוד מבולבל, הידע שלהם בכתבים לא היה קיים… זה היה נורא. אבל, פגשתי רופא סיני שכעת גר בארה"ב, והוא הסביר לי שעל מנת ללמוד רפואה סינית אין לי ברירה אלא לנסוע לסין, למקור. הוא עזר לי להגיע לסין ולמדתי במכללה המלמדת רפואה סינית.
י.א- איזו טכניקה של הר"ס יותר קרובה לליבך ובה אתה משתמש יותר בקליניקה- דיקור, צמחי מרפא או טווינה? האם אתה רואה את השיאצו כחלק מהר"ס?
פ.ס- שיאצו היא מתודה מאוד מעניינת, אבל היא שייכת לרפואה היפנית ולא לר"ס.
בקליניקה שלי אני משתמש בד"כ בצמחי מרפא, תזונה סינית, טווינה ודיקור. אני רואה הרבה מטופלים שונים שצריכים טכניקות שונות של טיפול.
י.א- האם אתה משתמש בידע הנטורופתי שלך בקליניקה?
פ.ס- כלל לא. אפשר להיות מטפל טוב אם אתה משתמש במספר טכניקות טיפוליות. לדעתי צריך קודם כל לשלוט היטב ולעומק בטכניקה אחת לפני שמתחילים עם אחרת. אני עוד לא שולט היטב ולעומק דיי בר"ס. אני צריך להמשיך לעבוד בקליניקה ובמחקר.
י.א- אתה חושב שטוב לשלב בין הנטורופתיה והר"ס?
פ.ס- לא.
י.א- איפה לדעתך הדומה והשונה בין שתי הטכניקות הללו?
פ.ס- זהו דיון מורכב מאוד! ההבדל בין נטורופתיה ור"ס הוא כמו ההבדל בין הגישה המכאנית של המערב והגישה השלמה והטבעית לחיים בכלל של הפילוסופיה הסינית העתיקה. נקודת ההשקפה של המערב והנטורופתים תלויה במדע- מה שאפשר לראות, למדוד, לשקול וכיו"ב. בר"ס אנו מדברים רבות על דברים עדינים ובלתי נראים כגון צ'י, יין, יאנג וכיו"ב. המערב הוא העולם של המוחשי, העולם הסיני העתיק הוא עולם הלא-מוחשי… כך שההתבטאויות הרפואיות של שני עולמות אלו הם כמובן מאוד שונים. אתן לך דוגמא:
הנטורופתים אומרים שאנו צריכים להרבות לאכול ירקות שאינם מבושלים, מפני שהערך התזונתי שלהם נפגם בתהליך הבישול (זאת לאחר שהם חקרו את הנושא).
הסינים אומרים- היזהרו מאכילת ירקות רבה מפני שהצ'י בירקות שאינם מבושלים הוא בד"כ קר ויותר קשים לעיכול, כך שהם יכולים לפגוע בצ'י הטחול ובבריאות האדם, גם אם הם יותר עשירים תזונתית כשהם לא מבושלים…
י.א- קראתי שאתה מתרגל טכניקות שונות של צ'י גונג. האם אתה רואה את ההשפעה של הצ'י גונג בקליניקה- עליך ועל המטופלים?
פ.ס- בעבר עסקתי בצ'י גונג, אך כבר אין לי זמן כי לוח הזמנים שלי עמוס, יש לי יותר מדי ילדים ומטופלים כדי לתרגל צ'י גונג. 🙂 אני יודע, זה לא טוב לבריאות שלי!
י.א- כיצד אתה מרגיש עם השילוב שבין הרפואות הסינית והמערבית על תחומיה השונים, כמו פסיכולוגיה?
פ.ס- השילוב שבין הרפואה המערבית והרפואה הסינית הוא העתיד של הרפואה. בתחומים מסוימים השילוב הוא מאוד עוצמתי או לפחות יותר טוב מכל אחת מהשיטות בנפרד.
בסין אומרים שיש 3 דרכים לטיפול בבעיה: רפואה מערבית, רפואה סינית והשילוב שבין שתיהן.
אני מקווה שהשילוב והשיתוף פעולה שבין שני העולמות יתפתח יותר ויותר כדי שנוכל לעזור יותר למטופלים שלנו.
י.א- מהם שלושת הדברים לדעתך, שמטפל בר"ס צריך לעשות בתחילת דרכו הקלינית? איזו עיצה תוכל לתת לאלו מאיתנו העמלים על קיום הקליניקה שלנו? כיצד אנו יכולים להיהפך למטפלים טובים יותר לאחר שסיימנו את 4 השנים הראשונות ללימודינו?
פ.ס- אני מציע שלושה דברים:
1. לאהוב את העבודה ולא להפסיק ללמוד. המשך הלימודים הוא מאוד חשוב, במיוחד בר"ס, בה הידע הוא ככמות המים באוקיינוס.
2. שהקליניקה תהיה פעילה: לחשוב מדוע לטפל כך או אחרת ואחר כך לבדוק את התוצאה. זה היה טוב- למה? זה לא היה טוב- למה? לנתח את ההשלכות של הטיפול, ולנסות להעלות את רמת היכולות שלנו. השלב הבא יהיה הטמעת המידע על מנת להימנע משגיאות אלה (במידה ויש) בעתיד.
3. לעבוד, לעבוד, לעבוד, להיות מסורים למטופלים. כולנו נהיה מטפלים טובים יותר לאחר 30 שנות ניסיון.
י.א- מה הדבר, או הדברים, האהובים עליך ביותר בר"ס?
פ.ס- אני אוהב הרבה דברים בר"ס, זה מאוד קשה לבחור דבר אחד. אבל אני מאוד מורשם מהידע ומהחוכמה שניתן לראות בכתבים הקלאסיים.
י.א- מה הוא, עבורך, הדבר הטוב שנובע מהיותך מורה? כיצד התחלת ללמד?
פ.ס- התחלתי ללמד בטעות! מאז, אני לא מפסיק ללמד מפני שתלמידים מבקשים ממני להמשיך… אני מלמד מפני שזוהי דרך טובה להמשיך את הלימוד שלי עצמי! אני חושב שהבעיה העיקרית במערב היא שההבנה שלנו את הר"ס היא שטחית מדי מפני שאנחנו ממשיכים ללמוד ר"ס עם ה- Mind המערבי שלנו. ללמוד ולעסוק בר"ס זה קודם כל "לחשוב" ר"ס לפי מערכת החשיבה שלה.
י.א- האם ישנם אספקטים בהם הר"ס הסינית במערב טובה יותר מהר"ס בסין?
פ.ס- כן- במערב יש חימום! 🙂 כשהייתי סטודנט בסין לא היה חימום בחורף- לא בכיתה, לא בחדר האוכל ולא בחדר השינה- זה היה אסור, וזה היה נורא!
י.א- האם יש לך איזה שהוא מסר להעביר לקהילת המטפלים בר"ס בישראל, לסיום?
פ.ס- המסר שלי הוא, שהעולם שלנו מתפתח וגדל באופן עמוק. האתגר הגדול הבא הוא להציל את כדור הארץ ואת האנושות. לשם כך עלינו לשנות הרבה מאוד רעיונות שיש לנו ב- Mind שלנו.
פיתוח הר"ס ודרך החשיבה שלה היא דרך לעזור לעולם. לכן עלינו ללמוד יותר את הרפואה הסינית העתיקה על מנת להעלות את היכולות שלנו, ולחלוק את הידע הזה עם הקהילה האנושית.
*********
ספרים שנכתבו על ידי פיליפ סיונו:
Dui Yao
הספר מציג למעלה מ- 100 שילובים בני 2 צמחים כל אחד- כולם פופולאריים ושכיחים בקליניקה.
Pao Zhi הספר מביא הוראות הכנה מפורטות ותפקודים של למעלה מ- 250 צמחי מרפא סינים, עבור מטפלים ברפואה סינית.
Treatment of Disease in TCM Vol. 1-7
כל כרך בסדרה זו מוקדש לאזור אחר בגוף, ומהווים מאגר של ניסיון קליני רב עם סוגים שונים של מחלות והטיפול בהן.
לעיון באתר של פיליפ סיונו, שרובו בצרפתית, לחצו כאן
רשימת הספרים נלקחה מאתר Redwing, למעבר לאתר לחצו כאן
תמונה: Angel Fragallo
המחברת:
יעל ארנסט, Dipl. Ac
עוסקת ברפואה סינית
yael@sinit.co.il