ערכת ההרשמה למבחן ההסמכה למטפלים ברפואה סינית

לצערי אני עדיין לא יכולה לעדכן אתכם בתגובת האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי בכל הקשור לשאלות שהצגתי, כשהודענו בסינית על דבר מבחן ההסמכה.
אני אומרת לצערי גם כיוון שהייתי שמחה לעדכן אתכם, אך גם כיוון שמבחינתי, ואני מאמינה שגם לבוגרים אחרים, ממש לא ברור התזמון של המבחן. הייתי רוצה לקבל על העניין הזה תשובה כמה שיותר מהר על מנת להמשיך ולבדוק אם אני עושה את מבחן ההסמכה או לא.

אל תבינו אותי לא נכון, אני חושבת שמבחן ההסמכה הוא חשוב, וזה היה רק עניין של זמן.
אין הרבה דרכים לפקח על מאות המטפלים הנמצאים כיום בשוק המטפלים, וזה רק נכון לקבוע מבחן הסמכה אחד וברור. הרי כך נהוג בכל תחום אחר, מן הראוי שגם לנו יהיה משהו מסודר.
יותר מזה- אני מבינה לחלוטין את הרצון של הועד להפסיק לשבת ולחכות לאחרים. זה יופי- הועד החליט לפעול, מהלך המבטא את החיוניות של אנרגית ה- GB בקרב הועד, ואני מברכת על נקיטת הפעולה והעשייה.
מאוד נכון ליטול את היוזמה הזו, להכין את המבחן שהוא מבחן שבו השאלות על רפואה סינית רבות יותר מאשר השאלות על רפואה מערבית; מבחן שמאוד דומה לעשרות המבחנים שעשינו במהלך 4 שנות לימוד; מבחן שאנשים משלנו כתבו, לא הוכתב להם דבר על ידי גופים בעלי אינטרסים שונים ומשונים משלנו. המבחן נבנה על פי סטנדרט שמעטים יכולים להתווכח איתו- זה יופי של הכנה.

קיבלתי היום בדואר את ערכת ההרשמה למבחן.
ניכר שהושקעו זמן ומאמצים בכתיבת הערכה, והיא באמת מסודרת וברורה.
אבל- ותמיד יש אבל- יש כמה נקודות שגרמו לי לחשוב ולהרהר. ברשותכם- אחלוק איתכם מחשבות והרהורים אלו.

10 שנים
על סמך ניסיון של מקצועות פרה- רפואיים אחרים, הועד החליט על 10 שנים ותק כמינימום ל"פטור" מהמבחן.
זה אומר- 10 שנים ומעלה ואתם פטורים ממבחנים.

1. מה לגבי מטפלים שיש להם ותק של למעלה מ- 10 שנים בדיקור, אבל מתחת ל- 10 שנים בצמחי מרפא? איך אפשר לוודא, שאלו בעלי פחות מ- 10 שנים ניסיון בצמחי מרפא באמת יגשו למבחן הצמחים ולא יכללו את ניסיונם עם הצמחים תחת שנות הותק שלהם בדיקור?

2. האם קיים מצב בו משרד הבריאות קובע שמטפלים בעלי ותק של 15 שנים ומעלה פטורים ממבחן?

3. האם קיים מצב בו משרד הבריאות קובע שמטפלים בעלי ותק של 5 שנים ומעלה פטורים ממבחן?

4. האגודה נוסדה בתחילת 1998, כלומר לפני 10 שנים (מזל טוב, אגב). למיטב זכרוני, יישור הקו בין המכללות השונות לגבי מספר שעות וחומר לימוד על פי החלטותיה של האגודה נעשה לפני כ- 6 שנים, משהו כזה. מדוע על בוגר, שלמד לפני שהאגודה החלה לקיים סטנדרט מסוים למכללות בארץ, לעבור את המבחן, כאשר בעת לימודיו ענייני המבחן והסטנדרט של האגודה כלל לא עמדו על הפרק? ברור שמבחן נועד ליישר קו בין כל מהטפלים, אבל למה דינו דין מבחן ולא דין פטור?

1.11.08
בעמוד 9, תחת הכותרת "פרק חמישי: הסמכה וחברות באגודה", כתוב הסעיף :"החל מה- 1 בנובמבר 2008 ההצטרפות לאגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי מותנית בהשלמת הליך ההסמכה".
בעיניי סעיף זה בעייתי מאוד.

1. אני חברת אגודה ותומכת באגודה- גם אם איני מסכימה עם פעולותיה מעת לעת, אני חושבת שחשוב להצטרף לשורותיה. אחד הדברים שאיני מסכימה איתם הוא העיתוי של מבחן ההסמכה, ומאחר וטרם קיבלתי הסבר מתקבל על הדעת, נכון לכתיבת שורות אלו איני מתכוונת להיבחן באוקטובר הקרוב. האם זה אומר, שכאשר תגיע שעתי לחדש את חברותי באגודה לא אוכל לעשות זאת עקב סירובי לעשות את המבחן?

2. אם התשובה לשאלה מספר 1 היא "כן", האם האגודה ערוכה לכך שהיא תאבד חברים עקב קביעת מבחן הסמכה שאינו מעניק רשיון אלא תעודה מטעמה? הרי יש הרבה מטפלים שאינם חברי אגודה בכל מקרה, הם לא עומדים לעשות את המבחן בשלב זה כך שימשיכו להיות ללא התעודה הזו. מה זה משנה אם יהיו עוד מטפלים בשוק ללא התעודה? האם זה לא אמור להטריד אותנו שיהיו מטפלים ללא תעודה שיספרו שהיו חברי אגודה, אך הפסיקו להיות חברים עקב המבחן?
מן הסתם אחת התשובות תהיה שהאגודה נאבקת להכרה גם בציבור הרחב. האגודה ודאי תדגיש את חשיבות החברות באגודה בתהליך בחירת מטפל.
אבל כולנו יודעים שחינוך הציבור הישראלי הוא עניין של שנים רבות. עוד אנחנו יודעים שקופות החולים למשל אינן בודקות חברות של מטפל זה או אחר באגודה.
אז מה בכל זאת?

3. לדעתי האישית, הסעיף הזה יהיה מקור לאובדן חברים פוטנציאלים מקרב קהילת הסטמס למשל. ובכלל, הבוגרים שהם כיום אינם חברי אגודה, קשה לי לראות אותם מקבלים על עצמם את דין ההסמכה ללא הרישיון כדי להיות חברים באגודה.

4. כיוון שלא אוכל להיות עוד חברה באגודה, על בסיס ההנחה של שאלה 2, האם לא אוכל יותר להביע את תמיכתי כחברת אגודה רק לאור העובדה שאיני חושבת שנכון לעשות מבחן הסמכה ללא קבלת רישיון?? נשמע לי בעייתי ביותר.

קוד האתיקה למטפלים ברפואה סינית
קוד חשוב מאין כמוהו, שאולי טוב תעשה האגודה אם תדרוש מהמכללות להקדיש לו שיעור אחד מיד כאשר הסטודנטים מתחילים לדקור מטופלים (שנה ב'? ג'?).
לא אתפלא כלל אם יש מטפלים שטרם קראו את קוד האתיקה של האגודה.
סעיף 1.4 מתייחס לקשרים אישיים עם המטופל. יש כמובן התייחסות להתנהגות מינית, קשרים רומנטים, קטינים ועוד.
מה לגבי הנקודה הבעייתית הנפוצה מאוד במכללות, בהן מורים מטפלים בסטודנטים שלהם? מדוע אין התייחסות לנקודה הזו? האם הועד אינו רואה יחסים אלו כבעייתים?

סעיף 2.1 מדבר על פרסום וקידום, וסעיף א הרגיז אותי מאוד: "המטפל רשאי לפרסם את עצמו כמטפל לרפואה סינית. הפרסום יעשה ביושר, עם פרטים נכונים ומדויקים על תואר, הכשרה וניסיון המטפל". (הקו התחתון מהווה הדגשה שלי ואינו מופיע בקוד האתיקה).
עם פרטים נכונים ומדויקים על תואר?
אני מתארת לעצמי שהכוונה היא, שמטפל לא יתהדר בתואר לא לו. למשל- Lic. Ac, שהינו קיצור ל- License Acupuncture. תואר זה מרמז על רישיון לעסוק בדיקור, ונמצא בשימוש נפוץ ביותר בקרב מטפלי הרפואה הסינית בישראל- כולל מספר מחברי הועד עצמם.
מה זה אומר בעצם? האם יתכן שחברי הועד עצמם מפרים את קוד האתיקה שהם היו שותפים לכתיבתו ו/או הם מקדמים אותו?
חברי הועד לא צריכים אותי כדי להאיר על הנקודה הידועה, שמרבית המטפלים מתהדרים בתארים כאלו ואחרים- חלקם מופרכים יותר וחלקם נכונים, וזה דבר שנעשה גם על ידי מנהלי מכללות גדולות המוכרות על ידי האגודה, ומנהלי המגמות שלהן.
אם עניין זה רשום בצורה ברורה בקוד האתיקה של האגודה, כיצד קרה שהאגודה אינה עושה דבר על מנת למנוע את העניין הזה? מדוע עניין זה אינו מוזכר בשום דרך שהיא?

לסיכום העניין
הנקודה האחרונה אליה התייחסתי אומנם כתובה בקוד האתיקה, אך היא לא משנה את המצב בארץ.
אני יכולה מחר לאמץ לעצמי את התואר License Acupuncture, אף אחד לא יגיד לי מילה, ובלי שום קשר לרישיון בארץ זה התואר שיש לי.
וזה מרגיש לי יותר מרשים מאשר התואר של מבחן ההסמכה של האגודה, שמעניק תואר Dipl. Ac מטעם האגודה- I.A. TCM (ולעוסקים בצמחים מתווספות גם האותיות CH)- כלומר תעודת הסמכה מטעם האגודה.
בתואר Dipl. Ac אפשר להשתמש בכל מקרה, זה הרי נכון- יש לנו תעודה לעסוק בדיקור מטעם המכללה בה למדנו.
לצורך העניין אני יכולה גם להחליט בעוד שבוע שאני מעוניינת בתואר הייחודי- O.M.A- Oriental Medicine Acupuncturist.מי שמע על התואר הזה? זה פחות רלבנטי. זה נראה טוב על הנייר, יש מטופלים פוטנציאלים שזה קורץ להם- אז למה לא? (אל חשש, אני לא אעשה זאת כיוון שבעיניי מדובר בהונאת הציבור).

למען הבהרת הנקודה שלי, אפשט את הדברים:
אם יש באפשרותי להשתמש בתארים הללו, למה לי לעשות עכשיו מבחן הסמכה?
מבחן ההסמכה נותן לי תעודה מטעם האגודה. המבחן אינו נותן לי רישיון מהסיבה הפשוטה שאין חלוקת רשיונות לדיקור בארץ כיוון שכל התהליך הזה עדיין תקוע.
מתי יתקדם התהליך הזה? אף אחד לא יודע, גם לא חברי הועד (אלא אם כן אני טועה ואשמח לתיקון).
אז למה לי לעשות את המבחן הזה עכשיו, בעיקר אם לא ברור אם הוא רלבנטי ולא ברור אם אני אמורה לעשות אותו עקב שנות הותק שלי?

אני חוזרת לתחילת הרשומה- טרם קיבלתי תשובות לשאלות חשובות, והשאלות רק ממשיכות להיערם.
אני לא מבינה את העיתוי. מבינה את האידיאל שמאחורי המעשה, אך לא את העיתוי.
אני מקווה שעד הרשומה הבאה בנושא כבר יהיו לי תשובות כלשהן שאוכל לשתף אתכם בהן.

עכשיו תורכם
מה אתם חושבים על העניין? שתפו את כולנו בהשארת תגובה לרשומה.

Total
0
Shares
7 comments
  1. עדיין לא הבנתי מה הבעיה בכך שכל בוגרי מכללה מוכרת שנמצאת תחת ]פיקוח יהפכו אוטומטית לחברי אגודה. זה הפתרון הפשוט וההגיוני ביותר , הוא יאפשר גם לכל הגישות של הרפואה הסינית להתבטא – בגוון המיוחד של כל מכללה.

  2. היי יוסף,

    תודה על תגובתך.

    אומנם אני מוטרדת מעניין החברות המותנת במבחן, אבל יותר אני מוטרדת מעיתוי המבחן.

    בכל מקצוע היום בארץ ובעולם יש מבחן רישוי, ואני מאמינה שזה נכון שזה יהיה גם לנו.
    זהו מסר מאוד ברור לעוסקים בתחום ולציבור הרחב.
    אך העיתוי נשאר לא ברור מבחינתי.

    מערכת סינית- יעל

  3. שלום למערכת סינית- ליעל כמובן

    גם אני חושבת כמוך לגבי הבעייתיות של המבחן. משיחות עם מטפלים עמיתים אחרים זהו הלך הרוחות הכללי. האגודה תצטרך לשקול- איבוד חברים רבים מבין שורותיה- כל אלו שאינם משתייכים לזרם ה- TCM ואלו שבשלב זה יבחרו לא לעשות את המבחן כלל.
    כפי שאנו יודעים ומכירים את המציאות הישראלית, אף אחד גם לא יודע מתי הדבר יעבור אישור בחקיקה. יתכן שמיותר לחלוטין לגשת למבחן בשלב זה- אני מתכוונת למטפלים וותיקים. הצעירים ממילא נמצאים כעת בבחינות הסיום והחומר "טרי" אצלם והמבחן אינו דורש לימוד וחזרה נוספים מעבר לאילו שהם ממילא עושים . לגבי הוותיקים אף אחד לא יודע כמה שנות וותק ידרוש החוק . מן הסתם יהיו כאלו שיוגדרו כדור המדבר. כך היה גם במקצועות אחרים. חשוב לזכור שמראש האגודה אמורה לסנן ולקבל לשורותיה רק מטפלים שלמדו במכללות שנקבעו כעונות לקריטריונים. במכללות אלו קיימות בחינות בכל שלב, ובחינות סיכום שמבטיחות רמה הולמת של מטפלים המסיימים את לימודיהם שם.

    בברכה

    מיכל שלזינגר
    healthyliving.co.il

  4. היי מיכל,

    תודה על תגובתך, וכן, תיארתי לעצמי שיש עוד לפחות שניים שלושה אנשים שחושבים כמוני….

    אני חושבת שהבוגרים של מכללות שאינן מוכרות מטעם האגודה לא חושבים על הצטרפות לאגודה כאופציה. אם זו הייתה אפשרות, מדוע שילמדו במקום שאינו מוכר?
    ואיך עדיין יש מקומות שאינם מוכרים? זה מאוד מוזר לי שלא כולם יישרו את הקו, ולוא רק עבור יחסי ציבור.

    נמשיך לחכות להסברים.

    תודה ושבוע טוב,
    מערכת סינית- יעל

  5. הי יעל סינית,
    אין ספק שיש לכל הדברים שכתבת חשיבות גדולה מאוד עבור כל אוכלוסיית המטפלים ותודה שהעלית אותם. כמוך גם אני חושב שעניין העיתוי הוא הנושא העיקרי. עד שלמבחן לא יהיה קשר ישיר ברור והמשכי לתהליך ההסמכה וההכרה כולו, ניתן לראות אותו כפיילוט או כ"ספין" קל של של האגודה להראות התקדמות לאחר תקופה ארוכה של סחבת (איני מאשים לא את האגודה ולא את חבריה. התהליך הוא ארוך וקשה ועבודתם צריכה להיות מוערכת) אך לא כדאי לעשות חצי עבודה מהר במקום עבודה שלמה לאט. פזיזות בהגשת המבחן למטפלים או פזיזות של מטפלים לגשת לבחינה יכולה ליצור תסכול ומרמור אם יתברר בסוף שזה היה רק ניסיון ראשון. בכל מקרה, אני עדיין לא החלטתי ואני שמח על הדיון העיניני בנושא שיעזור לכולנו לקבל החלטה מושכלת איך להמשיך. בי ותודה.

  6. היי ניר,

    טוב לשמוע ממך. 🙂

    אכן, יש מקום להעריך את עבודת הועד, שהיא קשה ומייגעת ולעיתים סיזיפית עד טירוף.
    אין ספק שעניין העיתוי הוא מוזר, אבל אני שמחה לומר שמיד לאחר כתיבת תגובה זו אני מעלה תגובה רשמית של האגודה ולכן כדאי לקרוא אותה ולחשוב מה הלאה.

    מקווה שתגובת האגודה תעזור לך, לי ולכולנו.

    שבוע טוב,
    מערכת סינית- יעל

  7. פינגבאק: מה היה ל
כתיבת תגובה
Related Posts