טיפול עשר המחטים של מרים לי

טיפול יעיל שעובד- ועוד קצת על האישה שסללה דרך למדקרים בארה"ב ובעולם

בעקבות הידיעה על מותה של מרים לי, אני רוצה לכתוב על טיפול שתמיד עובד.
בהקדמה לספרה- Insights of a Senior Acupuncturist, לי מתארת את תחילת דרכה כאקופונקטוריסטית בארצות הברית. את עיניי משכה פסקה אחת מהתיאור: כאשר הגיעה אליה מטופלת, ולא היו לה מספיק מחטים היא טיפלה בה …"בלב מלא תפילה"…
בהמשך נראה שהיא הצליחה להרחיב את הלב הזה עד טיפול בכ- 80 מטופלים ביום עבודה שהתחיל בחמש בבוקר.

עוד בהקדמה, לי מתארת את חייה בקצרה כמי שגדלה בסין והספיקה להיות אחות ועקרת בית לפני שלמדה רפואה סינית, וחיה בזמן הפלישה היפנית ומלחמת העולם השניה. אלו היו ימים קשים בצורה קיצונית גם בעולם הרגיל. בהמשך עברה לסינגפור, שם החיים יותר קלים, וכמרפאה ראתה את ההבדל בבעיות הרפואיות של מטופליה. בסינגפור איכות החיים גבוהה יותר ולאנשים יש זמן ואוכל והבעיות נוצרות, לדבריה, מחוסר צדק ומכעס, בדומה לאמריקה. כעס וחוסר צדק יוצרים דיכאון, היפראקטיביות, בעיות מנטליות כמו סכיזופרניה, התאבדויות- בעיות שלא הוזכרו אז בסיפרי הלימוד בסין, שם נאבקו האנשים על החיים ולא על איכות החיים. לדבריה, כאשר המאבק הוא על איכות החיים יותר צ'י נתקע בכלוב האמוציונלי.

בתום 17 שנה בסינגפור מרים לי הגיעה לקליפורניה שם האקופונקטורה לא היתה חוקית.
מתוך רצון לעזור, התחילה לעבוד, והשמועה עלה עברה מפה לאוזן ומספר מטופליה הלך וגדל. היא עבדה לבד והלחץ היה כה גדול והוביל אותה לחיפוש אחר פורמולת נקודות דיקור שתתאים לקהל רחב של מטופלים.
מה שכיוון אותה בחיפושה היה הצורך לנקות צ'י אמוציונלי במחמם האמצעי. כאשר המחמם האמצעי תקוע צ'י טהור אינו יכול להגיע למוח.
בניי ג'ינג היא מצאה את המפתח לחיפושיה:

…When the stomach and spleen, the central jiao, are attacked by emotion, pure qi cannot ascend to the brain, and the evil qi, the waste, can not descend. It will remain stuck in the stomach…

על פי המודל הנ"ל היא יצרה את הפורמולה הבאה:
ST36- הנקודה הטובה ביותר לשיחרור צ'י תקוע במחמם האמצעי.
SP6- תומכת בכבד, כליות וטחול.
LI11- מניעה את המעיים וכך מטהרת את הגוף.
LI4- מטהרת צ'י מהגוף.
LU7- מנקה את הכליות ומאפשרת לחמצן להגיע למוח.
היא מוסיפה הסבר על הקומבינציה- נקודות אלו מאוזנות מבחינת יין ויאנג ומבחינת מיקומן ומשתמשים בהן בי- לטרל. העובדה הזו בצירוף תפקודן האינדיבידואלי מעניקה להן כוח לטפל בכל הגוף.
גם טכניקת הדיקור מעניינת:
ST36 נדקרת ראשונה משום שהיא מפעילה את מרידיאן הקיבה ומאפשרת זרימת צ'י אל הפנים. מכניסים את שתי המחטים, מגיעים לצ'י ואז יד ימין על מחט שמאל ויד שמאל על מחט ימין, מניעה אותן בעדינות עם כיוון השעון 240 מעלות וחזרה 120 מעלות- כך שלוש פעמים כפול שלוש. אח"כ היא דוקרת את LI4 ואח"כ את שאר הנקודות. הטיפול יותר ארוך מהרגיל ונמשך בין 30 ל- 40 דקות.
מנסיוני האישי עם קומבינציה זו גם טכניקת דיקור רגילה תניב תוצאות.
בספרה היא מפרטת על תוצאות הטיפול בדיכאון, טרשת נפוצה, אלרגיות, הפרעות רגשיות ועצביות, משקל עודף ועוד. בסוכרת היא משנה ל- SP6, SP7 ושנגואן.

מרים לי נעצרה על טיפול ללא רשיון באפריל 1974.
המשטרה באה ב- 6:45 בבוקר לאחר שטיפלה ב- 10 אנשים, אחד מהם הגיע במיוחד מרחק 4 שעות נסיעה. במשפטה מילאו מטופליה את האולם עד אפס מקום, ודרשו את הזכות לקבל את הרפואה היחידה שעוזרת להם.
תוך ימים ספורים הגיעה הפשרה עם ממשל רייגן והאקופונקטורה הפכה ל"תהליך מחקרי" כך התאפשר למרים לי להמשיך בעבודה תחת חסות אוניברסיטת סן פרנסיסקו, עד שב- 1976 האקופונקטורה נהייתה חוקית בארצות הברית.
ניתן לומר שמרים לי, מעצרה, מאבקם של מטופליה, היושרה שלה, כל השתלשלות העניינים סללה לכולנו את הדרך להכרה.

עשר הנקודות משמשות אותי רבות בקליניקה מאז למדתי עליהן בקורס של אמיר רגונס ברידמן. לפעמים אני דוקרת אותן כשלב ראשון בטיפול, משתמשת בהן במקרים של עייפות כרונית, במצבים רגשיים, דיכאון, ועוד. תלמידיה של מרים היו כותבים בדוחו"ת הטיפוליים את צירוף האותיות- מ"ל, כאשר היו בוחרים בטיפול זה- כך גם אני.
במאמר זה אני מודה לה על הקומבינציה החזקה הזו שהשתלבה בטיפולי.

הגהה: מערכת סינית

המחברת:
רויטל כרם
מטפלת ברפואה סינית
revitalkerem@walla.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts